آیین نامه ایمنی کار با ماشین آلات عمرانی 4
ماده40– عامل انجام کار یا راننده موظف است هنگام توقف ماشین و قبل از ترک آن ، نسبت به رعایت موارد زیر اقدام نماید:
الف- ماشین را روی زمین مستحکم و مسطح متوقف نماید.
ب-از توقف کامل ماشین اطمینان حاصل نموده و سوئیچ را در وضعیت خاموش قرار داده و آن را بردارد .
ج-ادوات ماشین را بر روی زمین قرار دهد.
د-از توقف ماشین بر روی سطوح شیبدار خود داری نموده و در شرایط اضطراری نسبت به استفاده و نصب گوه مقاوم و ایمن در زیر چرخ لاستیکی و زنجیری اقدام نماید.
ه-برای توقف ماشین آلات عمرانی از تخته سنگ یا گوه محکم و مقاوم در زیر چرخ و زنجیر استفاده نماید.
و-نصب حصار ، علامت ، پرچم و روشنایی کافی به منظور پارک ماشین در مسیر عمومی الزامی است.
ز-جمع آوری ادوات کاری بداخل و قرارگیری آن ها در ارتفاع 40الی 50سانتیمتری از سطح زمین در هنگام حرکت ماشین
انجام گیرد .
ماده41-موانع گوه ای که برای جلوگیری حرکت وسیله ی نقلیه ی چرخ لاستیکی زیر چرخها قرار می گیرند، باید قادر به نگهداری چرخ هایی باشد که سنگین ترین بار را تحمل می کنند.
ماده42- ماشین چرخ لاستیکی که بطور مرتب در شیبی بیش تر از 5 درصد کار می کند، اگر وزن بدون بار آن کم تر از 4 تن باشد، بایدحداقل به یک مانع گوه ای و در صورتی که وزن بدون بار آن 4 تن و یا بیشتر باشد، باید به دو عدد مانع گوه ای برای توقف، مجهز شود.
ماده43- کار با ماشین آلات عمرانی در حالت خلاص در سراشیبی ممنوع می باشد.
ماده44–ورود افراد متفرقه به کابین راننده به غیر از تعمیرکار ، فرد ذیصلاح و مسئول فنی کارگاه در حین عملیات اجرایی ممنوع است.
ماده45- سوار شدن کارگران بر روی ماشین آلات عمرانی و سایر اجزاء آن نظیر تیغه ها ، جام و مانند آنها ممنوع است.
ماده46- انجام عملیات اجرایی در شب و در محیط های تاریک در صورت تامین روشنایی کافی و مناسب مجاز می باشد.
ماده47–جابجایی جام ماشین آلات عمرانی از روی تاسیسات و کارگران ممنوع است.
تبصره : چنانچه امکان حذف حرکت جام ماشین از روی تاسیسات و کارگران وجود نداشته باشد باید تمهیدات ایمنی و اقدامات احتیاطی لازم بعمل آمده باشد.
ماده48- ماشین آلات عمرانی با موتور الکتریکی باید به سیستم اتصال به زمین مناسب مجهز باشند.
ماده 49- قطع و وصل جریان برق از منبع تغذیه در ماشین آلات عمرانی با موتور الکتریکی باید توسط فرد ذیصلاح انجام پذیرد.
ماده50-فاصله کابین از جبهه کاری باید حداقل 1 متر باشد.
ماده51- سوار و پیاده شدن کارگران به ماشین آلات عمرانی یا از آن در حین حرکت و عملیات اجرایی اکیدا ممنوع است.
ماده52- کارفرما مکلف است در هنگام کار با مواد قابل اشتعال به تعداد کافی وسایل اطفاء حریق مناسب و متناسب با نوع کار در سایت یا محیط کار آماده نگهدارد.
ماده53- مسیر تردد فرد روی ماشین آلات سنگین عمرانی که دارای ارتفاع بوده و خطر سقوط افراد در هنگام راه رفتن در آن زیاد می باشد باید به نرده های حفاظتی به ارتفاع حداقل 85 و حداکثر 100سانتیمتر مجهز باشد.
ماده54- سازندگان و بهره برداران از ماشین های عمرانی موظف می باشند تا قسمتهای گردنده ، برنده ، له کننده ، سوزاننده و سایر قسمتهای خطرناک ماشین آلات عمرانی را مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 9976 ایمن نمایند.
ماده55- قسمتهای خطرناک ماشین باید توسط حفاظ درهم قفل شونده محافظت شده و تا زمانیکه حفاظ بسته و قفل نشده است ماشین شروع به کار نکند.
ماده56- تجهیزات ، ماشین آلات عمرانی و وسایل اعم از مکانیکی و برقی باید :
الف- مطابق با استانداردهای بین المللی ، ملی و منطبق با اصول و قواعد ارگونومی ساخته شده باشند.
ب-به موقع و مطابق با دستور العمل شرکت سازنده تعمیر دوره ای شوند.
ج-حفاظ ها ، ورق ها ، سایر تجهیزات و ابزارآلات باید مطابق با دستورالعمل سازنده تعمیر شوند.
د-به یک کاهنده صدای منبع و کنترل کننده صدا مجهز شده باشند.
ماده57- ابزارهای تیز با لبه برنده باید در جعبه ، غلاف و یا ورق های محافظ نگهداری و حمل شوند.
ماده58- استفاده از ابزار های مولد جرقه در محیط های قابل اشتعال و انفجار ممنوع است.
ماده59- قبل از شروع به کار ماشین آلات عمرانی، عامل انجام کار موظف است نسبت به بررسی و کنترل موارد زیر اقدام نماید:
الف-بازدید اطراف و زیر ماشین
ب- کنترل چراغ ها ، پلکان ها ، دستگیره ها ، اهرم ها ، ترمزها
ج- بررسی میزان فشار باد و وضعیت لاستیک
د- کنترل میزان فشار هیدرولیک و پنوماتیک مخزن
ه- سایر مواردی که در دستورالعمل شرکت سازنده ذکر شده است .
ماده60- برای کار با ماشین آلات عمرانی در شرایط جوی نامساعد ،رعایت شرایط زیر الزامی است :
الف-سرعت باید متناسب با فاصله دید ، ترافیک و شرایط جاده باشد.
ب-برای دیدن و دیده شدن باید برف و یخ از ماشین (بدنه ، سقف ، شیشه ها) توسط عامل انجام کار پاکسازی شود
ج-در زمان کار بر روی مسیرهای پوشیده از برف و یخ که احتمال لغزش ماشین وجود دارد چرخ ها باید به لاستیک های یخ شکن یا به زنجیرهای مناسب طبق دستورالعمل شرکت سازنده تجهیز شوند.
د-از تمیز بودن لوله اگزوز از برف اطمینان حاصل شود.
ماده61- ماشین آلات عمرانی نباید در محل هایی که خطر انفجار یا فروروی ، ریزش و رانش وجود دارد نگهداری یا به کار گرفته شوند.
ماده62- هنگام سوخت گیری ماشین آلات عمرانی عامل انجام کار موظف است :
الف- موتور را خاموش نماید.
ب-از سوخت گیری در محل های بدون تهویه مناسب خودداری نماید.
ج-از وسایل تولید جرقه و مصرف دخانیات در زمان سوخت گیری خودداری نماید.
د-تلفن همراه خود را خاموش نماید.
ماده63- قبل از روشن کردن ماشین در مکان های سرپوشیده باید اطمینان حاصل شود که سیستم تهویه کارایی لازم را دارد. برای خروج دود از این مکان ها، لوله اگزوز را باید به بیرون از محوطه ارتباط داد.
ماده64- در شرایط زیر تلفن همراه باید خاموش گردد:
الف-در زمان سوختگیری
ب-در محل هایی که عملیات انفجاری انجام می شود.
ج-در محل هایی که خاموش بودن تلفن همراه طبق تابلوها یا دستورالعمل ها و دیگر قوانین الزامی شده باشد.
ماده65-ماشین ها نباید در کنار گودبرداری و کانال ها توقف یا حرکت کنند مگراینکه مهارهای گودبرداری یا کانال نصب شده و سربار ماشین آلات در طراحی آن ها لحاظ شده باشد.
ماده66- ایجاد موانع مستحکم در اطراف پرتگاه ها برای جلوگیری از ورود چرخ های ماشین آلات به منطقه خطر الزامی است.
ماده67-گذاشتن بار یا اشیاء در جلو یا عقب ماشین اعم از داخل یا خارج کابین به گونه ای که مانع دید راننده گردد ممنوع است.
ماده68- هنگام حرکت با ماشین آلات عمرانی انجام اعمال زیر ممنوع است :
الف-مسابقه دادن با ماشین آلات
ب-انجام کارهای نمایشی با ماشین آلات
ج- هر نوع عمل دور از احتیاط، توقف و دور زدن سریع و ناگهانی