بلاگ, عمران

آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی – بخش اول

آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی بخش اول

 

ماده 1- ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﭘﺮواﻧـﻪ ﻫـﺎ و ﻣﺠﻮزﻫـﺎی ﻻزم ﺗﻮﺳـﻄ ﻣﺎﻟﻜﺎن و ﺻﺎﺣﺒﺎن ﻛﺎر از ﻣﺮاﺟﻊ ذی رﺑﻄ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ اﺧﺬ ﮔﺮدد.
ماده 2- ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻲ ﻣﺮﺑﻮﻃ ﺑﻪ ﺗﺎﺳﻴﺲ ﻛﺎرﮔﺎه ﻫﺎی ﺟﺪﻳـﺪ ﻳـﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﺎرﮔﺎه ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد، ﺑﺎﻳﺪ ﻃﺒﻖ ﻣﺎده (٨٧) ﻗﺎﻧﻮن ﻛﺎر، ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻲ و ﻃﺮح ﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﻆﺮ از ﻟﺤﺎﻇ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ در اﻣﺮ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻓﻨﻲ و ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻛـﺎر ﺑـﺮای اﻇﻬﺎر ﻧﻆﺮ و ﺗﺎﻳﻴﺪ ﺑﻪ واﺣﺪ ﻛﺎر و اﻣﻮر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺤﻞ اراﻳﻪ ﮔﺮدد.
ماده 3-  ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ اﺟﺮای ﻣﻘﺮرات اﻳﻦ آﻳﻴﻦ ﻧﺎﻣﻪ (آیین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی) ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻮاد (٩١) و (٩۵) ﻗـﺎﻧﻮن ﻛﺎر ﺑﺮ ﻋﻬﺪه ﻛﺎرﻓﺮﻣﺎ اﺳﺖ.
ماده 4- ﻫﺮ ﮔﺎه ﺻﺎﺣﺐ ﻛﺎر اﺟﺮای ﻛﻠﻴﻪ ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻲ از اﺑﺘـﺪا ﺗـﺎ ﭘﺎﻳـﺎن ﻛـﺎر را ﻛﻼ ﺑﻪ ﻳﻚ ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎر ﻣﺤﻮل ﻧﻤﺎﻳﺪ ، ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎر ﻣﺴﺌﻮل اﺟﺮای ﻣﻘـﺮرات اﻳـﻦ آﻳـﻴﻦ ﻧﺎﻣـﻪ در ﻛﺎرﮔﺎه ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

ماده 5- ﻫﺮ ﮔﺎه ﺻﺎﺣﺐ ﻛﺎر اﺟﺮای ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻲ ﺧﻮد را ﺑﻪ ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎران ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺤـﻮل ﻧﻤﺎﻳـﺪ، ﻫـﺮ ﭘﻴﻤﺎﻧﻜـﺎر در ﻣﺤـﺪوده ﭘﻴﻤـﺎن ﺧـﻮد، ﻣﺴـﺌﻮل اﺟﺮای ﻣﻘﺮرات اﻳﻦ آﻳﻴﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و ﭘﻴﻤﺎﻧﻜـﺎراﻧﻲ ﻛـﻪ ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﻫﻤﺰﻣـﺎن در ﻳـﻚ ﻛﺎرﮔﺎه ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻲ ﻣﺸﻐﻮل ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﺎﻳﺪ در اﺟﺮای ﻣﻘﺮرات ﻣﺬﻛﻮر ﺑﺎ ﻳﻜـﺪﻳﮕﺮ ﻫﻤﻜﺎری ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ و ﺻﺎﺣﺐ ﻛﺎر ﻣﺴﺌﻮل اﻳﺠﺎد ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﺑﻴﻦ آﻧﻬﺎ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.
ماده 6- ﻫﺮ ﮔﺎه ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎر اﺻﻠﻲ اﺟﺮای ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺳـﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻲ را ﺑﻪ ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎر ﻳﺎ ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎران دﻳﮕﺮ ﻣﺤﻮل ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﻫﺮ ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎر ﺟﺰء در ﻣﺤـﺪوده ﭘﻴﻤـﺎن ﺧـﻮد ﻣﺴﺌﻮل اﺟﺮای ﻣﻘﺮرات اﻳﻦ آﻳﻴﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﺑﻮده و ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎر اﺻﻠﻲ ﻣﺴـﺌﻮل ﻧﻆـﺎرت و اﻳﺠـﺎد ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﺑﻴﻦ آﻧﻬﺎ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.
ماده 7-  ﻫـﺮ ﮔـﺎه ﻣﻬﻨﺪﺳــﺎن ﻧـﺎﻇﺮ در ارﺗﺒـﺎﻃ ﺑـﺎ ﻧﺤــﻮه اﺟـﺮای ﻋﻤﻠﻴـﺎت ﺳــﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻲ اﻳﺮاداﺗﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻛﻪ اﺣﺘﻤﺎل ﺧﻄﺮ وﻗﻮع ﺣﺎدﺛـﻪ را در ﺑـﺮ داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ، ﺑﺎﻳـﺪ ﻓﻮرا ﻣﺮاﺗﺐ را ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻫﺎ و دﺳـﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻫـﺎی ﻻزم، ﻛﺘﺒـﺎ ﺑـﻪ ﻛﺎرﻓﺮﻣـﺎ ﻳـﺎ ﻛﺎرﻓﺮﻣﺎﻳﺎن ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ اﻃﻼع داده و روﻧﻮﺷﺖ آن را ﺑﻪ واﺣﺪ ﻛﺎر و اﻣﻮر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺤـﻞ و ﻣﺮﺟﻊ ﺻﺪور ﭘﺮواﻧﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻧﻤﺎﻳﻨـﺪ . ﻛﺎرﻓﺮﻣـﺎ ﻣﻮﻇـﻒ اﺳـﺖ ﻓـﻮرا ﻛـﺎر را در ﺗﻤﺎم ﻳﺎ ﻗﺴﻤﺘﻲ از ﻛﺎرﮔﺎه ﻛﻪ ﻣﻮرد اﻳﺮاد و اﻋﻼم ﺧﻄﺮ واﻗﻊ ﺷﺪه ﻣﺘﻮﻗﻒ و ﻛﺎرﮔﺮان را از ﻣﺤﻞ ﺧﻄﺮ دور و اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﻘﺘﻀﻲ در ﻣﻮرد رﻓﻊ ﺧﻄﺮ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آورد.

ماده 8- ﻛﺎرﻓﺮﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ وﻗﻮع ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺣﺎدﺛﻪ ﻧﺎﺷﻲ از ﻛﺎر ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﻓﻮت ﻳﺎ ﻧﻘـﺺ ﻋﻀـﻮ را ﻛﺘﺒﺎ و در اﺳﺮع وﻗﺖ و ﻗﺒﻞ از آن ﻛﻪ ﻋﻼﻳـﻢ و آﺛـﺎر ﺣﺎدﺛـﻪ از ﺑـﻴﻦ رﻓﺘـﻪ ﺑﺎﺷـﺪ ، ﺑـﻪ واﺣﺪ ﻛﺎر و اﻣﻮر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺤﻞ اﻃﻼع دﻫﺪ.
ماده 9-  ﻛﺎرﻓﺮﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ وﻗﻮع ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺣﺎدﺛﻪ ﻧﺎﺷﻲ از ﻛﺎر را ﻇﺮف ﻣﺪت ﺳﻪ روز اداری ﺑﻪ ﺷﻌﺒﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺎﻣﻴﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﺤﻞ اﻃﻼع دﻫﺪ و ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻜﻤﻴﻞ و اراﻳـﻪ ﻓـﺮم وﻳﮋه ﮔﺰارش ﺣﺎدﺛﻪ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﻳﺪ.
ماده 10 – ﻛﺎرﮔﺎه ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻲ ﺑﺎﻳـﺪ ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﻣﻄﻤـﺌﻦ و اﻳﻤـﻦ ﻣﺤﺼـﻮر و از ورود اﻓـﺮاد ﻣﺘﻔﺮﻗﻪ و ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺌﻮل ﺑﻪ داﺧﻞ آن ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آﻳﺪ . ﻫﻤﭽﻨـﻴﻦ ﻧﺼـﺐ ﺗﺎﺑﻠﻮﻫـﺎ و ﻋﻼﻳــﻢ ﻫﺸــﺪار دﻫﻨــﺪه ﻛــﻪ در ﺷــﺐ و روز ﻗﺎﺑــﻞ روﻳــﺖ ﺑﺎﺷــﺪ، در اﻃــﺮاف ﻛﺎرﮔــﺎه ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻲ ﺿﺮوری اﺳﺖ.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *